torsdag, september 09, 2010

Smärta. Ryggar är ett töcken!

Har gått med lite lite smärta i länden, samma som för 1 år sedan, och det har retat mig de senaste två veckorna. Men under den här perioden med mycket lyft, vändningar och en del löpning så har det blivit värre. Anar att lektionen med höftmanipulationer inte gjorde saken bättre heller. Hehe....
Idag fick jag avbryta sista seten för det kändes inte bra alls...
Att hänga i traktion gör det inte bättre, att sitta på huk (lumbalflexion) är väl det skönaste, men annars så anar jag att det är en irriterad nerv bara. Straight Leg Raise och vissa positioner med rörelse i foten skapar ryggsmärtan. Så det är bara att tugga antiinflammatoriskt en vända och se om det kan hjälpa...
Nervmobiliseringar av olika slag funkar faktiskt inte.
Måste få tjejen och ge mig ett gäng manipulationer i bröstryggen och se om nervsystemet blir mer mobilt.... =)

Träningen (tills den avbröts) var som sådan:

A. Halting Clean Deadlift (3 sek i topp med axlar över bar) 3 x 3, 2 min vila: 120kg, 130kg, 140kg

B. Clean and Jerk "on the minute": 4 singlar på 68% av max, 4 st på 73%, 4 st på 78%:
62.5kg x 4, 65kg x 4, 70kg x 4. (Om alla 12 ok så skulle jag egentligen gå för max, men jag gjorde en på 80kg men hade inte en bra dag, så gick inte högre.)

C. Clean Pulls 3 x 5 reps, 2 min vila: 85kg alla 3 set.

D. Front Squat på 85% av max, 5 x 2 rep: Gjorde en etta på 92.5kg sedan kände jag att ryggen skulle ryka. (Kom även på att 85% av mitt max är fan inte 92.5kg, Mitt max på BACK squat är ju 110kg (92.5kg=85%).) Haha!

Efterspel: Rörelse för höft och bröstrygg. 3 x 15 sek L-hang. Fotledsrörelse. Lumbal/Sacral nervplexa mobilisering, Ischiadicus mobilisering. "Opening movement" av lumbal latflex på smärtande sida (öppna upp för nervroten ifall det är den som var problemet).

Får se om ryggen känns lite bättre imorrn. Blev inget andra pass idag heller. Aja. Får se om jag ens kan ta mig an morgondagens pass... men tror det var ett ganska lugnt pass.

Ska dra fram min bok om nervsystemet av David Butler för lite mer tips på hur man kan behandla sig själv. =)

Och lite mörk choklad.

Visst fan. Tenta imorrn också...

1 kommentar:

mathias b sa...

nu får du låta mig sätta ihop ett superstabilitetspass åt dig i 4 veckor. sedan ländryggssmärta borta=) mina höftböjjare mår piss av höftmanipulationerna häromdagen. riktiga besvär. rehab idag. blogginlägg om ca 30 min=)